In november 2019 is het Nieuwe Schoenenmuseum in Waalwijk een samenwerking aangegaan met ILS om een nieuw concept te bedenken die verschillende doelgroepen bij elkaar zou brengen.

Met een groep van 6 studenten hebben we onderzoek gedaan naar de twee mentaliteitsgroepen (bezoekers) die het meest van belang zijn, de professionele kledingmakers en de ontmoeters. Verder hebben we onderzoek gedaan naar de relevanste sectoren Leisure en Health, de relevanste trends en de organisatie het Nieuwe Schoenenmuseum. Het Nieuwe Schoenenmuseum zocht naar een manier om verschillende doelgroepen aan te spreken in hun museum en het nieuwe museum moest een plek worden waar zowel echt een collectie kon worden getoond, als kon worden gewerkt (waar echt de ambacht van het schoenen maken kon worden uitgevoerd), als kon worden gebruikt als ontmoetingsplek om even een kopje koffie te drinken en te kletsen.

Wij zijn met deze uitdaging aan de slag gegaan en hebben op basis van onze onderzoeksinformatie een concept opgesteld onder de naam: Het Schoenenreisje, waarbij professionele kledingmakers en ontmoeters elkaar vinden en samen een schoen maken.

Een professionele kledingmaker wordt bij dit concept gekoppeld aan een ontmoeter en samen gaan zij het Schoenenreisje afleggen in Waalwijk door bij verschillende locaties in het centrum oude materialen op te halen die zij kunnen gebruiken voor het maken van een schoen. 

Wanneer zij alle materialen hebben verzameld worden deze bijeen gebracht op de materialenmuur waar zij een goed overzicht hebben wat ze kunnen gebruiken om de schoen te maken. De professionele maker wordt hierbij uitgedaagd om zijn creativiteit te gebruiken en andere inzichten op te doen omdat hij of zij niet de materialen en hulpmiddelen heeft die hij of zij normaal zou hebben in het proces. De ontmoeter weet niks af van het schoenen maken en kan dus met een open blik naar het proces kijken en leert hierdoor ook hoe een schoen gemaakt wordt of kan worden. Als de schoen klaar is kan hij door de maker en de ontmoeter gedeeld worden op social media. 

De mooiste en best gemaakte schoen wordt uiteindelijk tentoongesteld in het museum. 
Dit concept brengt makers en ontmoeters bij elkaar en daagt beide groepen genoeg uit, zodat het niet saai zal worden. 

Klik hier om het conceptboek, dat ik heb vormgegeven, in te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close

Over mij

Als trendonderzoeker en conceptontwikkelaar in opleiding doe ik onderzoek naar trends in de maatschappij om deze vervolgens mee te nemen in een concept die de kwaliteit van leven verbetert.

Ik vind het belangrijk dat iedereen eerlijke kansen krijgt in het leven. Daarom zet ik me in voor de rechten van anderen en probeer ik mijn creativiteit in te zetten om dit te bereiken. We zijn al goed op weg met het diversiteitsbeleid, maar dit kan nog altijd veel beter. Vrouwen verdienen nog altijd gemiddeld 8% minder dan mannen (en dit is alleen nog maar in Nederland!), werkgevers weigeren vrouwen of mannen van kleur op de werkvloer en sommige homo’s, lesbiennes en transgenders moeten nog steeds (soms letterlijk) vechten voor acceptatie.

Hier kan zeker nog veel veranderen. Ik geloof er in dat we, door zoveel mogelijk verschillende mensen van verschillende bevolkingsgroepen en culturen samen te laten werken, een stukje dichter bij een mooiere wereld kunnen komen.