Studenten die op het moment thuis hun studie moeten volgen of scholieren en basisschoolleerlingen die hun lessen of opdrachten nu thuis moeten maken zitten in een lastige situatie. Ze ervaren misschien niet de hulp en ondersteuning die zij in de normale situatie zouden krijgen en zijn misschien minder gemotiveerd. Heel vervelend natuurlijk allemaal, maar, zij hebben tenminste al een school of studie gekozen. Wat nou als je in deze tijd in havo 5 of vwo 6 zit, of misschien een mbo student bent die wil doorstuderen. Omdat alle scholen gesloten zijn en dus ook alle open dagen, proefstudeerdagen en meeloopdagen van o.a. hogescholen en universiteiten niet door gaan, wordt het maken van een goede weloverwogen keuze voor deze groep een stuk lastiger.
Bij fontys hebben ze daarom de online open dagen en proefstudeerdagen in het leven geroepen. En hier mocht ik aan mee werken!

Deze crisis vraagt om een hoge dosis creativiteit, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Laten dit nou net de kwaliteiten zijn van een ILS’er! Dit is ook wat we de potentiële studenten hebben laten zien tijdens de eerste online proefstudeeruurtjes op 22 april.
Om hen kennis te laten maken met het vakgebied trends is er eerst een kort interactief trendcollege gegeven door een trenddocent van ILS en vervolgens mochten de leerlingen aan de slag gaan met het spotten van interessante signalen, ofwel, “drivers of change”.
Via verschillende kanalen (social media, websites, nieuws, etc.) maakten de potentials kennis met de allereerste stapjes van het vak. De signalen werden door hen geplaatst op een padlet en deze werden samen met mij en de docent besproken.

Wat is nou precies een signaal, hoe herken je een signaal en wat maakt een signaal anders dan een trend of een ontwikkeling. Zomaar eens wat vragen die aan bod kwamen tijdens de proefstudeeruurtjes.
Maar ook brede vragen over de inhoud van de opleiding, de lessen en de school konden worden gesteld, via Whatsapp. Via mijn nummer op de website van Fontys stelde ik mij beschikbaar voor alle potentials die vragen hadden. Ook heb ik nog potentials gebeld om te vragen hoe het gaat met hun studiekeuze en of ik hen nog kon helpen. Alles om er voor te zorgen dat zij de beste keuze maken voor hun toekomst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close

Over mij

Als trendonderzoeker en conceptontwikkelaar in opleiding doe ik onderzoek naar trends in de maatschappij om deze vervolgens mee te nemen in een concept die de kwaliteit van leven verbetert.

Ik vind het belangrijk dat iedereen eerlijke kansen krijgt in het leven. Daarom zet ik me in voor de rechten van anderen en probeer ik mijn creativiteit in te zetten om dit te bereiken. We zijn al goed op weg met het diversiteitsbeleid, maar dit kan nog altijd veel beter. Vrouwen verdienen nog altijd gemiddeld 8% minder dan mannen (en dit is alleen nog maar in Nederland!), werkgevers weigeren vrouwen of mannen van kleur op de werkvloer en sommige homo’s, lesbiennes en transgenders moeten nog steeds (soms letterlijk) vechten voor acceptatie.

Hier kan zeker nog veel veranderen. Ik geloof er in dat we, door zoveel mogelijk verschillende mensen van verschillende bevolkingsgroepen en culturen samen te laten werken, een stukje dichter bij een mooiere wereld kunnen komen.