Trends

Trend (de; m; meervoud: trends)
1. ontwikkelingslijn; neiging, richting
2. mode: de nieuwste trendseen trend zetten

De wereld verandert razendsnel. We hebben allemaal wel eens het idee dat in een oogwenk alles anders is, alles moet ‘opeens’ duurzaam en als je niet snel bent met het implementeren van de nieuwste technologische snufjes sla je als bedrijf compleet de plank mis.
Het lijkt soms alsof die veranderingen uit het niets ontstaan en weer verdwijnen, maar hier zit wel degelijk iets achter; hallo trendonderzoek!

Als trendonderzoeker in opleiding weet ik maar al te goed dat trends meer zijn dan ‘1. ontwikkelingslijnen’ of ‘2. mode’.
Zo omschrijf ik een trend liever met een citaat uit de holy bible voor trendonderzoekers, How To Research Trends:

A trend is a direction of change in values and needs that takes place through forces and manifests itself in various forms in certain social groups.

Els Dragt

Een trend in de breedste zin van het woord, zoals ik het als trendonderzoeker in opleiding gebruik, is dus een richting van verandering in waarden en behoeften. En die verandering van waarden en behoeften speelt binnen (een) bepaalde groep(en) in de maatschappij.

En dan denk je nu vast: oké leuk Rona, trendonderzoek, maar waarom dan? Of zoals veel mensen vragen, wat kan je daar dan precies mee.
Heel veel! Trendonderzoek is essentieel voor onder andere bedrijven. Denk maar aan Nokia en de reden waarom Nokia is ingehaald als het nummer 1 telefoonmerk worldwide. Ze hebben niet goed naar de laatste trends gekeken. En toen pakte Apple de kans om de smartphone eens goed op de markt te zetten. Of denk aan free record shops. Oké, ik geef toe, dat wordt nu best wel weer een beetje ‘hip’, maar de hoeveelheid platen die vroeger werden verkocht zal nu nooit meer ingehaald worden. Waarom? Omdat de behoefte van mensen, op het gebied van muziek, veranderde. Zij wilden op een gegeven moment overal en altijd muziek kunnen luisteren, onbeperkt en van alle artiesten. En daar speelde Spotify weer mooi op in, met hun steamingdienst die nu razend populair is.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen waarom trends belangrijk zijn om te onderzoeken en te implementeren. Trends geven weer wat mensen willen, waarom ze het willen, en hoe ze het willen. En dit is dan ook de basis voor een nieuw (of bestaand maar verbeterd) product of concept, inspelen op veranderende waarden en behoeften van mensen.

Elke trend heeft een bepaalde levensduur. Zo onderscheiden we (grof gezien) drie soorten trends, gecategoriseerd op hoe lang ze ongeveer spelen.
Een microtrend is een trend op marktniveau. Dit betekent dat ze vaak terugkomen in de vorm van producten en diensten die ons leven makkelijker en leuker maken maar in feite nog niet heel veel bijdragen aan de samenleving. Deze trends duren dan ook maar 0 tot 5 jaar. Microtrends zijn wel een belangrijk signaal van een mogelijke waardeverschuiving. Wanneer mensen namelijk massaal een product gaan aanschaffen, kan je je natuurlijk heel goed afvragen waarom dat zo is. Zit hier misschien iets achter? Vinden mensen opeens andere dingen heel belangrijk?

Als we het gaan hebben over die belangrijke waardeverschuiving die er misschien wel speelt naar aanleiding van de massale inkoop van dat product, zitten we alweer op macro-niveau. Een macrotrend noemen we dan ook wel een consumerend, omdat ze goed weergeven wat mensen belangrijk vinden en deze trends zijn dus ook al een stuk impactvoller dan microtrends. Vaak gaan ze over taboedoorbrekende onderwerpen of spelen ze in op een maatschappelijk thema. Macrotrends hebben een levensduur van ongeveer 5 tot 15 jaar.

Wanneer een macrotrend lang standhoudt en zich gaat manifesteren onder vrijwel alle bevolkingsgroepen en in vrijwel alle sectoren in de samenleving, dan spreken we van een megatrend. Een megatrend is een maatschappijbrede trend die lang duurt (15 tot 50 jaar) en je overal terugziet.

Zoals ik net al aangaf zie je trends dus overal in de maatschappij terug. In elke sector en in elke bevolkingsgroep spelen trends een rol. Zelf ben ik me tijdens mijn opleiding gaan verdiepen in een bepaalde sector die mijn interesse trekt en binnen deze sector voer ik trendonderzoek uit.
Op mijn website hou ik jou (en mezelf) op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van identiteit, diversiteit en gelijkheid.

Ik geloof er in dat trendonderzoek een enorme bijdrage kan leveren aan de maatschappij, omdat het voor mij een middel is om naar anderen te luisteren en hun waarden en behoeftes echt te horen. Het is een middel om iets te doen met alle stemmen die schreeuwen om aandacht, om gehoord te worden en om verandering teweeg te brengen in de maatschappij. Trends zijn de stem van de maatschappij, en daar moeten we naar luisteren. Daarom is mijn doel om deze trends te implementeren in concepten die maatschappelijke vraagstukken aanpakken, mensen voorlichten en zo de wereld een stukje mooier maken. Want de enige manier om met zo veel verschillende mensen bij elkaar een samenleving draaiende te houden, is denk ik door naar elkaar te luisteren en te accepteren dat verandering onvermijdelijk is. En dat we er met zijn allen het beste van moeten maken.

Change is the only constant in life.

Close
Close

Over mij

Als trendonderzoeker en conceptontwikkelaar in opleiding doe ik onderzoek naar trends in de maatschappij om deze vervolgens mee te nemen in een concept die de kwaliteit van leven verbetert.

Ik vind het belangrijk dat iedereen eerlijke kansen krijgt in het leven. Daarom zet ik me in voor de rechten van anderen en probeer ik mijn creativiteit in te zetten om dit te bereiken. We zijn al goed op weg met het diversiteitsbeleid, maar dit kan nog altijd veel beter. Vrouwen verdienen nog altijd gemiddeld 8% minder dan mannen (en dit is alleen nog maar in Nederland!), werkgevers weigeren vrouwen of mannen van kleur op de werkvloer en sommige homo’s, lesbiennes en transgenders moeten nog steeds (soms letterlijk) vechten voor acceptatie.

Hier kan zeker nog veel veranderen. Ik geloof er in dat we, door zoveel mogelijk verschillende mensen van verschillende bevolkingsgroepen en culturen samen te laten werken, een stukje dichter bij een mooiere wereld kunnen komen.